КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

 

ФАКУЛЬТЕТ  ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Заступник декана з

навчально-виховної роботи

 

                               ________  Наталія ТМЄНОВА

 

«28» червня 2022 року

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ФІЛОСОФІЯ НАУКИ ТА ІННОВАЦІЙ

Для здобувачів освітньо-наукового ступеня «Доктор філософії»

 

Галузь знань

 

Спеціальність

 

 

 

Освітній рівень

 

Освітня програма

 

 

 

Вид дисципліни

12 «Інформаційні технології»

 

126 «Інформаційні системи та технології» 

 

 

Третій (освітньо-науковий)

 

 

 «Інформаційні системи та технології»

 

Обовязкова

 

Форма навчання                   денна

Навчальний рік                    2022/2023

Рік навчання                                1 

Кількість кредитів ECST            7

Мова викладання, навчання

та оцінювання                   українська

Форма заключного контролю    іспит

 

Викладачі:     к.філос.н. доцент      Петрущенков Сергій Петрович,

д.т.н., доцент            Хлевна Юлія Леонідівна

                       

 

Пролонговано: на 20__/20__ н.р. __________(__________) «__»_______20__ р.

             на 20__/20__ н.р. __________(__________) «__»_______20__ р.

 

Київ -2022


Розробники:  

Петрущенков Сергій Петрович,  к.філос.наук, доцент кафедри філософії та методології науки;

Хлевна Юлія Леонідівна, д.т.н., доцент, професор кафедри технологій управління.

  

ЗАТВЕРДЖЕНО:

 

Завідувач кафедри інформаційних систем та технологій

_____________ Олександр КУЧАНСЬКИЙ

Протокол № 13_21/22 від «24» червня 2022 р.                          

 

 

Зав. кафедри філософії та методології науки

__________________   Ірина ДОБРОНРАВОВА

Протокол № 12 від «24»  червня 2022 р.

 

Схвалено науково - методичною комісією філософського факультету

Протокол №___ від «____» _____________ 2022 року

Голова науково-методичної комісії  ____________________   Ірина МАСЛІКОВА

«_____» _________________ 2022 року

 

Схвалено науково-методичною комісією факультету інформаційних

технологій

 

Протокол № _9_ від «28» ___червня___ 2022 року

 

Голова науково-методичної комісії                                       Ганна КРАСОВСЬКА

 

«_____» _________________ 2022 року

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

1. Мета дисципліни дати сучасні філософські і загальнометодологічні знання в галузі науково-дослідної роботи, навчити аспірантів практично застосовувати сучасні філософські знання у процесі виконання власного наукового дослідження при розв’язанні комплексних завдань.

 

2. Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни:

Аспірант повинен знати: основні категорії теоретичної філософії, основні категорії і теорії предметної галузі знання, специфіку пізнавального відношення і структуру пізнавальної діяльності.

Аспірант повинен вміти: визначати основоположні поняття галузі знання, критично осмислювати проблеми галузі знання та проблеми на межі предметних галузей, виокремлювати і характеризувати теоретичний/емпіричний та фундаментальний/прикладний виміри галузі знання.

 

3. Анотація навчальної дисципліни:

Навчальна дисципліна «Філософія науки та інновацій» є  складовою освітньо-наукової програми підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем «доктор філософії». Дисципліна «Філософія науки та інновацій» належить до переліку обов’язкових навчальних дисциплін аспірантури читається українською мовою на першому році навчання. Курс «Філософія науки та інновації» складається з двох частин «Філософія науки» та «Професійно-технічного модулю». Дисципліна спрямована на формування загальнометодологічної культури аспіранта і забезпечує розвиток критичного рефлексивного мислення. Аналізуються філософські засади сучасного наукового знання, наукової раціональності, наукової картини світу; класичні та некласичні форми епістемологічних моделей сучасного наукового дискурсу. Особлива увага приділяється розкриттю міждисциплінарних взаємодій характерних для сучасної науки і філософії.

 

4. Завдання (навчальні цілі) – Вивченням дисципліни "Філософія науки та інновацій" є теоретична та практична підготовка майбутніх фахівців з таких питань: основи філософії науки, соціальної науки та інновацій, методи проведення наукових досліджень, наукометрія, аналіз наукових праць провідних фахівців у вибраній галузі дослідженнь, формулювання мети та завдань власного наукового дослідження як складової загальноцивілізаційного процесу, особливостей співпраці фахівців з різних галузей в рамках наукових проєктів щодо розробки та дослідження інформаційних систем та технологій, використовуючи принципи професійної етики та навички професійної етичної поведінки.

 

5. Результати навчання за дисципліною:

Результат навчання

(1. знати; 2. вміти; 3. комунікація; 4. автономність та відповідальність)

Форми (та/або методи і технології) викладання і навчання

Методи оцінювання та пороговий критерій оцінювання (за необхідності)

Відсоток у підсумковій оцінці з дисципліни

Код

Результат навчання

Змістовний модуль 1 – «Філософія науки»

1.1

Знати ідеали науки Нового часу, їх співвідношення з цінностями техногенної цивілізації. Принципи етики науки. Філософські зсади концепції науки Нового часу як дослідження.

Лекція, практичні заняття,

самостійна робота

Виступ на практичному занятті,

підготовка  реферату

3

1.2

Знати історичні типи наукової раціональності науки Нового часу і глобальні наукові революції як способи їх зміни.  

Лекція, практичні заняття,

самостійна робота

Виступ на практичному занятті підготовка  реферату

3

1.3

Знати сучасні концепції самоорганізації цілісних складних систем. Транс дисциплінарність постнекласичних методологій, зокрема синергетисчної Сучасну глобальну наукову   революцію як становлення нелінійної науки та постнекласичного типу наукової раціональності.

 

Практичні заняття,

 самостійна робота

Виступ на практичному занятті підготовка  реферату

4

1.4

Знати епістемологічні моделі сучасного наукового дискурсу. Філософські концепції істини, які лежать у їх основі.

Лекція, практичні заняття,

самостійна робота

Виступ на практичному занятті, підготовка  реферату

4

1.5

Знати соціологічний поворот у філософії науки. Акторно-мережева концепція Б.Латура.

Лекція, практичні заняття,

самостійна робота

Виступ на практичному занятті, підготовка  реферату

4

2.1

Вміти обирати ціннісні орієнтири дослідницької діяльності, розуміти співвідношення між науковими та поза науковими цінностями

Практичні заняття,

самостійна робота

Виступ на практичному занятті, підготовка  реферату

4

2.2

Вміти зіставляти методологічні принципи різних типів наукової раціональності та обирати методологію, адекватну  дослідницьким завданням, зважати на трансдисциплінарність методологій, готуючись до командної роботи з представниками різних дисциплін.

Виступ на практичному занятті, самостійна робота

Виступ на практичному занятті, підготовка  реферату

4

2.3

Виходячи зі специфіки людино вимірних об’єктів постнекласичної науки, вміти випрацювати власну систему цінностей при роботі з такими об’єктами, усвідомлювати свою дослідницьку та людську позицію.

 

самостійна робота

Виступ на практичному занятті, підготовка  реферату

4

2.4

Вміти розрізняти дескриптивні та нормативні епістемологічні моделі сучасного наукового дискурсу, інтегрувати за потреби їх настанови на основі відповідних концепцій істини. Виробляти критичне ставлення до наукових текстів за допомогою досвіду дискурс – аналізу.

лекція, самостійна робота

Виступ на практичному занятті, підготовка  реферату

4

2.5

Вміти виявляти у власній дослідницькій діяльності роль мережі взаємозв’язків як у науковій спільноті, так і у соціальному контексті презентації наукових результатів.

самостійна робота

Виступ на практичному занятті підготовка  реферату

4

3.1

Вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, науковою спільнотою.

Дискусія під час практичних занять, питання до лектора

Виступ на практичному занятті, участь в обговоренні

3

3.2

Використання академічної української мови у дискусії з про засади наукової діяльності, колективному обговоренні проблем наукової діяльності, місця науки в соціумі.

Дискусія під час практичних занять, питання до лектора

Виступ на практичному занятті, участь в обговоренні

3

4.1

Здатність працювати автономно,  рухаючись до самовдосконалення,

самостійна робота

 підготовка  реферату

3

4.2

Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел, проявляти доброчесність при використанні джерел інформації.  

 

самостійна робота

підготовка  реферату

3

Змістовний модуль 2 – «Професійно-технічний модуль»

1.1

Знати становлення наукової думки в галузі інформаційних технологій. Знати наукометрію.

лекції, самостійна робота

Тест, 60% правильних відповідей

 

3

1.2

Знати основні принципи формування наукової проблематики у науковому дослідженні. Аналіз передових досліджень. Наукометричні бази даних.

 

лекції, самостійна робота

3

1.3

Знати основи інноваційного розвитку. Поняття інновації. Приклади інновацій в галузі ІТ.

лекції, самостійна робота

3

1.4

Знати принципи роботи Міжнародних наукових професійних організацій (за фахом)

лекції, самостійна робота

3

1.5

Знати методи проведення наукових досліджень в галузі інформаційних технологій.

лекції, самостійна робота

3

2.1

Вміти критично аналізувати знання в галузі наукового дослідження, аналізувати наукові праці в галузі інформаційних технологій.

практичні заняття,

самостійна робота

звіт практичних робіт, підготовка реферату

5

2.2

Вміти користуватися наукометричними базами даних.

практичні заняття,

самостійна робота

звіт практичних робіт, підготовка реферату

5

2.3

Вміти здійснювати пошук наукових проєктів, формувати алгоритм долучення  до наукових проєктів,  лабораторій (наукових шкіл) для покращення наукового дослідження аспіранта.

практичні заняття,

самостійна робота

звіт практичних робіт, підготовка реферату

5

2.4

Вміти виокремлювати головне у наукових працях.

практичні заняття

звіт практичних робіт, підготовка реферату

5

2.5

Вміти використовувати сучасні інформаційні технології та розвивати фундаментальні і міждисциплінарні знання для успішного розв’язання інноваційних задач у науковій діяльності.

практичні заняття, самостійна робота

звіт практичних робіт, підготовка реферату

5

3.1

Розробка презентації та аудиторний захист результатів виконання практичних робіт

практичні заняття,

самостійна робота

захист практичних робіт та реферату

3

3.2

Творчо і ефективно використовувати отримані знання для організації та супроводу науково-дослідної діяльності

практичні заняття,

самостійна робота

захист практичних робіт та реферату

3

4.1

Виконання завдань самостійної роботи

Теми самостійного опрацювання

Захист результатів виконання реферату

 

4

4.2

Продемонструвати розуміння особистої відповідальності за професійні рішення чи надані пропозиції, які можуть впливати на результати науково-технічної діяльності

Відповідально ставитися до виконання наукових досліджень, дотримуючись принципів академічної доброчесності та етичності.

 

 


6. Співвідношення результатів навчання дисципліни із програмними результатами навчання

ОНП 126 «Інформаційні системи та технології»

         Результати навчання дисципліни

 

 

 

Програмні результати навчання

Змістовний модуль 1

Змістовний модуль 2

1.1

1.2

1.3

1.4

1.5

2.1

2.2

2.3

2.4

2.5

3.1

3.2

4.1

4.2

1.1

1.2

1.3

1.4

1.5

2.1

2.2

2.3

2.4

2.5

3.1

3.2

4.1

4.2

ПР1.   Аналізувати фундаментальні та сучасні праці провідних зарубіжних та вітчизняних вчених у вибраній галузі дослідження, формулювати мету та завдання власного наукового дослідження як складові загальноцивілізаційного процесу.

 

+

 

 

 

 

+

 

+

 

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

+

 

 

+

+

 

+

 

ПР2.   Володіти загальнонауковими філософськими знаннями, необхідними для формулювання наукового світогляду, професійної етики та культурного кругозору.

+

+

 

+

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

+

ПР6.   Співпрацювати фахівцями з різних галузей в рамках наукових проєктів щодо розробки та дослідження інформаційних систем та технологій, використовуючи принципи професійної етики та навички професійної етичної поведінки.

 

 

+

 

 

 

 

 

 

+

+

 

+

 

+

+

+

+

 

 

+

+

 

 

+

 

 

+

 

 


7. Схема формування оцінки:

7.1. Форми оцінювання студентів

Рівень досягнення усіх запланованих результатів навчання визначається за результатами тестування вивчення матеріалів лекцій, захисту результатів практичних занять та реферативних завдань, підсумкових модульних контрольних робіт у вигляді тестування. Питома вага результатів навчання у підсумковій оцінці за умови її опанування на належному рівні така:

Змістовний модуль І

·  результати навчання 1-(знання) - до 18% ;

·  результати навчання 2-(вміння) - до 20% ;

·  результати навчання 3-(комунікація) - до 6% ;

·  результати навчання 4-(автономність)- до 6%.

 

Змістовний модуль ІІ

·  результати навчання 1-(знання) - до 15% ;

·  результати навчання 2-(вміння) - до 25% ;

·  результати навчання 3-(комунікація) - до 6% ;

·  результати навчання 4-(автономність)- до 4%.

 

Оцінювання здобувачів освіти здійснюється впродовж семестру з усіх видів робіт. Загальний бал утворюється як зважена сума балів напрацьованих студентом за різними видами робіт.

Максимальна кількість балів, яку може отримати здобувач освіти за роботу в модулі «Філософія науки» та «Професійно-технічному модулі» по 30 балів за 100-бальною шкалою. Підсумкова форма оцінювання – іспит.

 

7.2. Організація оцінювання

Курс «Філософія науки та інновації» складається з двох частин «Філософія науки» та «Професійно-технічного модулю».

Викладачі кафедри філософії та методології науки забезпечують читання першої частини курсу «Філософія науки». Аудиторні заняття із цієї частини курсу у кількості 18 годин передбачені у формі лекцій  та практичних занять за п'ятьма темами, написання модульної контрольної роботи (есе). Форма контролю роботи на лекціях – письмові експрес-тести.  Самостійна робота, запланована у обсязі 84 годин. Формою її контролю є  виступи на практичних заняттях, підготовка реферату, есе.

Семестрове оцінювання аспірантів за частиною «Філософія науки» здійснюється наступним чином: виступи на практичних заняттях (мах. 10 балів, мін. 6), реферат (мах. 10 балів за один, міn. 6 балів за один), есе (мах. 10 балів за один, мін. 6 балів за один).

Виступи на практичних заняття оцінюються виходячи з компетентностей, проявлених аспірантом на основі його самостійної роботи: здатності до автономної роботи та вміння шукати інформацію та послуговуватися нею, а також зі здатності презентувати здобуті знання та проявляти комунікативну компетентність (вести дискусію, обстоювати власні міркування, брати участь у командній роботі).

Реферат оцінюється, виходячи з компетентностей, проявлених аспірантом на основі його самостійної роботи: здатності до автономної роботи та вміння шукати інформацію та послуговуватися нею. Реферат має включати план та список джерел.

Теми рефератів дані в інформаційному додатку до програми, а також можуть бути сформульовані   аспірантом самостійно, виходячи з програми. Використання матеріалу з різних тем заохочується додатковими балами.

Есе  готується аспірантом з одного з питань програми, має невеликий обсяг (1-3 сторінки тексту). Крім засвоєної інформації, може викладати власні міркування автора з обраної теми. Може бути написано кілька есе чи рефератів.

Викладачі факультету інформаційних технологій забезпечують проведення другої частини – професійно-технічного модулю. Заняття проводяться у вигляді лекцій, практичних занять та контрольного підсумкового тестування у вигляді підсумкової модульної контрольної роботи. Аудиторні заняття у кількості 18 годин передбачені у формі лекцій  та практичних занять за шістьма темами, написання модульної контрольної роботи.  Самостійна робота, запланована у обсязі 84  годин. Формою її контролю є  виступи на практичних заняттях, підготовка реферату.

Семестрове оцінювання аспірантів за професійно-технічним модулем здійснюється таким чином: захист практичної роботи до 10 балів, захист реферату до 10 балів, модульна контрольна робота до 10 балів.

Завершується дисципліна іспитом.

Допуском до іспиту є успішне (позитивна оцінка) виконання здобувачем освіти завдань з практичних робіт, реферативних завдань та написання модульних контрольних робіт.

Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100 бальною шкалою. Семестрову кількість балів формують бали, отримані аспірантом у процесі засвоєння матеріалу з двох частин курсу «Філософія науки та інновації»: 1 – філософія науки, 2 – професійно-технічний модуль. Максимальна сума балів за іспит – 40 балів, відповідно по 20 балів за кожну частину курсу.

 

 

Підсумкове оцінювання у формі іспиту за частиною «Філософія науки»

 

Семестрова кількість балів

Оцінка відповіді на іспиті

Підсумкова оцінка

Мінімум

18

12

30

Максимум

30

20 

50

 

Підсумкове оцінювання у формі іспиту за професійно-технічним модулем

 

Семестрова кількість балів

Оцінка відповіді на іспиті

Підсумкова оцінка

Мінімум

18

12

30

Максимум

30

20 

50

 

Аспірант не допускається до екзамену, якщо під час семестру набрав менше 36 балів. Для допуску до екзамену аспірант має скласти модульні контрольні роботи, а також виконати практичні роботи, підготувати реферативні завдання та есе на позитивну оцінку. Оцінка за іспит не може бути меншою 24 балів для отримання загальної позитивної оцінки за курс.

 

Шкала відповідності

Відмінно / Excellent

90-100

Добре / Good

75-89

Задовільно / Satisfactory

60-74

Незадовільно / Fail

0-59

 


8. СТРУКТУРА  НАВЧАЛЬНОЇ  ДИСЦИПЛІНИ

ТЕМАТИЧНИЙ  ПЛАН  ЛЕКЦІЙ ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ 

№ п/п

Назва  теми

Кількість годин

лекції

практичні заняття

С/Р

1 Філософія науки

1

Тема 1. Феномен науки.

2

2

15

2

Тема 2.  Система засад науки та історичні типи наукової раціональності.  

2

15

3

Тема 3 Сучасна глобальна наукова революція як становлення нелінійної науки та постнекласичного типу наукової раціональності.  

2

 2

20

4

Тема 4. Епістемологічна модель сучасного наукового дискурсу.

4

 

20

5

Тема 5.  Соціологічний поворот в сучаній філософії науки.

2

 

14

6

Модульна контрольна робота 1 (ЕСЕ)

 

2

 

Всього за модулем

12

6

84

2 Професійно-технічний модуль

7

Тема 6.  Становлення наукової думки в галузі інформаційних технологій. Наукометрія.

2

 

16

8

Тема 7.  Формування наукової проблематики у науковому дослідженні

2

2

8

9

Тема 8.  Інновації в інформаційних технологій (ОНП Інформаційні системи та технології)

2

 

20

10

Тема 9.  Міжнародні науково-професійні організації (за фахом)

2

 

16

11

Тема 10.  Методи проведення наукових досліджень в галузі інформаційних технологій (ОНП Інформаційні системи та технології)

2

2

8

12

Тема 11.  Написання наукових робіт з технічних наук та особливості проведення наукових досліджень в галузі ІТ

2

 

16

13

Модульна контрольна робота 2

 

2

 

Всього за модулем

12

6

84

Всього

24

12

168

 

 

 

Загальний обсяг  210 год., в тому числі:

Лекцій 24 год.,

Практичні заняття - 12 год.,

Консультації– 6 год.,

Самостійна робота  – 168  год.

 

9. РЕКОМЕНДОВАНА  ЛІТЕРАТУРА:

 

Основна: (Базова)

1.    Філософія: підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред.. Л.В. Губерського; худож.-оформлювач О.Д. Кононученко. – Харків: Фоліо, 2013. – 510 с. (Добронравова І.С., Сидоренко Л.І., Петрущенков С.П., Руденко О.В., Шашкова Л.О. та ін. )

2.    Філософія науки. Підручник для аспірантів. Київ: «Київський університет», 2018. http://www.philsci.univ.kiev.ua  

3.    Добронравова І. С., Білоус Т. М., Комар О. В. Новітня філософія науки. – К., 2009. http://www.philsci.univ.kiev.ua

4.    Добронравова І.С. Практична філософія науки. – Суми : Університетська книга, 2017.

5.    Добронравова І.С., Сидоренко Л.І. Філософія та методологія науки. К.: ВПЦ «Київський університет», 2008. – 223 с.

6.    Кримський C.Б. Запити філософських смислів. // Кримський С.Б. Під сигнатурою Софії. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008, 718с.  С.444-717.

7.    Тесля Ю.М.,   Кубявка Л.Б., Хлевна Ю.Л. Матричне управління програмами інформатизації у вищих навчальних закладах. Управління розвитком складних систем: Зб. наук. пр. – Київ: вид-во КНУБА. 2016. №25. С. 151-157.

8.     Хлевна Ю.Л. Проблеми впровадження методологій управління проектами на проектно-орієнтованих підприємствах. Управління  проектами та розвиток виробництва: Зб. наук. пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В. Даля (м. Сєвєродонецьк), 2018. №4(65). С. 69-76

9.    Khlevna I. Development concept and method of formation of specific project management methodologies Teslia I., Yehorchenkov O., Khlevna I., Khlevnyi А. //«Східно-Європейський журнал передових технологій». – №5/3(95) – 2018. – С.6 – 16.

10.              Хлевна Ю.Л., Ю.М. Тесля, Н.О. Чорна. ІТ-освіта в Україні: навчання через практику. Х Всеукраїнської науково-методичної конференції (присвяченої 25 річниці створення кафедри інформатики та прикладної математики КДПУ) Комп’ютерне моделювання та інформаційні технології в освіті, 27–28 квітня 2017 року. Кременчуг: КДПУ, 2017. С. 364-365.

11.              Khlevna I., Yehorchenkova N., Teslia I., Yehorchenkov O., Kubiavka L., (2020) Management of Online Learning Through Modeling of Non-force Interaction of Information Agents. In: Palagin A., Anisimov A., Morozov A., Shkarlet S. (eds) Mathematical Modeling and Simulation of Systems. MODS 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1019. Springer, Cham https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-25741-5_22        

12.              Хлевна Ю. Л., Єгорченкова Н. Ю., Тесля Ю. М.,  Кичань О. М. Методологічні аспекти створення цифрового університету. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами. 2020. № 1. С. 31-36.

13.              Khlevna I., Teslia I., Yehorchenkovа N.,  Kataieva Y., Latysheva T., Yehorchenkov O., Khlevnyi A., Veretelnyk V . (2020) Development of systemotechnical concept of digitalization of higher education institutions. Eastern European Journal of Enterprise Technologies, 6/2 (108), 6 – 21

14.              Методологія наукових досліджень: навч. посіб. / В. І. Зацерковний, І. В. Тішаєв, В. К. Демидов. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. 236 с.

15.              Основи наукових досліджень: навч. посібник / Ковальчук В. В., Моїсеєв Л. М.  3-е вид., перероб. і допов. К. : ВД «Професіонал», 2005. 240 с.

 

Додаткова:

1.                  Добронравова І.С. Ставлення людини до природи: синергетичний аспект. – Режим доступу:http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/index.html

2.                  Сидоренко Л.І. Проблема тілесності: філософсько-етичні виміри // Філософські проблеми гуманітарних наук: Альманах. – 2012. - № 21. – С.43-48.

3.                  Ethics in science [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.visionlearning.com/library/module_viewer.php?mid=161

4.                  David B. Resnik, J.D., Ph.D. What is Ethics in Research & Why is it Important? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/

5.                  Curry, Patric. On Ecological Ethics: A Critical Introduction [Електронний ресурс] / Patric Curry //The Campaing for Political Ecology. – 2008. – P.1-23. - Режим доступу: http://eco.gn.apc.org/pubs/ethics_curry.html

6.                  Інновації в освіті і науці окремих країн Європи, Азії та Америки. // Інформаційний бюлетень наукового проекту «Інноваційний університетінструмент інтеграції в європейський освітній і науковий простір». / Міністерство освіти і науки України. Ужгородський національний університет ННІ євроінтеграційних досліджень/ Випуск 4 Ужгород – 2015. https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/9721

7.                  Наука та інновації. Науково-практичний журнал національної академії наук України https://scinn.org.ua/ua 13

8.                  Про інноваційну діяльність: Закон України від 04.07.2002 № 40-IV (зі змінами і доповненнями) [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України ; Верховна рада України. – 2002. – № 36. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/ laws/show/40-15.

9.                  Добронравова І.С. Теоретична реконструкція нелінійних феноменів: епістемологічні засади та науковий дискурс. // Філософії освіти. Philosophy of Education №1(20)-2017 http://www.philosopheducation.com/index.php/ua

10.              The Handbook of Discourse Analysis / Edited by D.Tannen, H.E.Hamilton, and D.Schiffrin. — JohnWiley & Sons, Inc., Blackwell Publishers Ltd., 2015. Vol. I.

11.              Experimental Philosophy, Rationalism, and Naturalism. (2015) E. Fischer and J. Collins (eds.) - London: Routledge.

12.              https://erasmusplus.org.ua

13.              http://mobility.univ.kiev.ua/?lang=uk

14.              https://www.daad-ukraine.org/uk/

15.              https://www.scopus.com/

16.              https://dblp.org/

17.              http://orcid.org

18.              https://www.researchgate.net

19.              https://scholar.google.com.ua/

20.              Етичний кодекс вченого: Постанова загальних зборів НАН України від 15.04.2009 р.№ 2. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09.

21.              Рекомендації щодо запобігання академічному плагіату та його виявлення в наукових роботах: Лист Міністерства освіти і науки України № 1/11-8681 від 15.08.2018 року. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/616/61647/1-11-8681.pdf.

22.              Наукові фахові видання. МОН України. URL: https://mon.gov.ua/ua/nauka/nauka/atestaciya-kadriv-vishoyi-kvalifikaciyi/naukovi-fahovi-vidannya.

23.              Данильян О. Г. Методологія наукових досліджень : підручник / О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. – Харків : Право, 2019. – 368 с.

24.              Асєєв Г. Наукометрія, інформетрія, бібліометрія: визначення і розмежування / Г. Асєєв // Бібліотечний вісник. - 2016. - № 2. - С. 3-10. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bv_2016_2_3